Uitvallen R6 na een ritje

Van alles en nog wat over eRRen

Moderators: R1-Eric, Aoi Yammi, Tazman, habracadabra

Uitvallen R6 na een ritje

Berichtdoor dennisessink » zo nov 02, 2014 1:22 pm

Hallo,

Gister een stukje wezen toeren met het mooie weer.
Motor van de druppelaar gehaald, choke erop en sprong meteen aan na 2 maanden stilgestaan te hebben... :-)
Het gaat om een Yamaha R6 uit 1999.

Maar nu komt het...

Na een ritje van +/- 60km even wezen tanken om de motor weer op stal te zetten...
Bij het tankstation wilde ik de motor weer starten en deed zich het volgende probleem voor.
Contact erop en zag dat de cockpit raar begon te doen...
Lampjes van de olie/water (de rode) en lampje van de tank begonnen te branden...
Het rode lampje knipperend, snel en langzaam, lampje van de tank brande heel zwak.
De snelheids meter stond in 1 keer op 45km/h... en bleef daar op staan.
Startknop in drukken en alleen maar een klik, alles op de cockpit uit.....
Niet meer te starten....
Alle verbruikers uitgezet en de motor aangedrukt, starte meteen.
Toen ik de lampen weer erop zette, viel die meteen weer uit.....
Motor weer aangedrukt, verder gereden en toen de lampen er weer op gezet.....
Motor bleef gewoon rijden...
Alleen op de cockpit deed alleen de toerenteller het..
Km/h bleef op 45 staan en het rode lampje bleef knipperen, snel en dan weer langzaam...
Lampje van de tankinhoud brande heel zwak...
Thuis aangekomen, motor uitgezet en kreeg hem niet meer aan...
Lijkt op lege accu.....
Olie en koelvloeistof zit er voldoende in, dus rode lampje brande niet voor een te laag niveau...

Weet niet goed waar ik dit moet zoeken....
Misschien toch de accu??
Of de spanningsregelaar??

Dennis
dennisessink
Forum gebruiker

Re: Uitvallen R6 na een ritje

Berichtdoor Jeroen4300 » zo nov 02, 2014 1:48 pm

Hoi Dennis,

Eerste waaraan ik denk bij het lezen van jou probleem is een slechte massa verbinding van je cockpit. Dan gaat de stroom via andere wegen proberen contact met massa te maken en kunnen er hele vreemde verschijnselen voorkomen zoals jij die omschrijft.

Toch zou ik eerst zeker willen weten dat de accu in orde is en of de spanningsregelaar goed werken. Dit is met een voltmeter eenvoudig te controleren. Meet eerst de accuspanning onbelast, de spanning van een ontladen accu is ongeveer 12,2 volt en een volledig geladen accu is 12,7 volt. Wanneer je de accu net van de lader afhaalt, kan deze spanning hoger zijn.
Meet tijdens het starten de accuspanning nog een keer, er zou ongeveer 10,5 volt over moeten blijven. Stort de spanning volledig in, is de accu waarschijnlijk kapot, en dit is het makkelijkste op te lossen door een nieuwe te plaatsen.
Als dit allemaal goed is, meet je met draaiende motor de afgeregelde spanning op verhoogd toerental, op 3000 rpm zou dit rond de 14 volt uit moeten komen.

Als je dit allemaal hebt gecontroleerd en het is goed, dan moet je toch eens gaan kijken naar slechte stekkerverbindingen, want dan gok ik toch op een slechte massa.

Succes, ik hou het draadje even in de gaten om het te volgen..

Groetjes,

Jeroen
Jeroen4300
Forum gebruiker

Berichtdoor dennisessink » ma nov 03, 2014 8:25 am

Hey Jeroen,

Thanks voor je goede uitleg!
Zal dit de komende tijd eens gaan checken allemaal...
Kun je mij alleen nog vertellen waar de massa van de cockpit ongeveer zit?
Of is dit de gewone algemene massa die aan het frame zit?

Dennis
dennisessink
Forum gebruiker

Berichtdoor Jeroen4300 » ma nov 03, 2014 3:19 pm

Hoi Dennis,

Waar die massa precies zit weet ik niet uit mijn hoofd, maar zou inderdaad beginnen bij het controleren van je accu, wellicht is daar het probleem al op gelost en hoeven we niet ons hoofd te breken over waar welke massa zit.
Normaal gesproken loopt er een massakabel van de min-klem van de accu, naar het frame, ergens een massa-kabel van het blok naar het frame en ik gok dan op die kabel. Als de massa van het blok naar het frame slecht is, zal zowel de startmotor en de dynamo niet naar behoren functioneren.
Wat je nog zou kunnen doen is een voltmeting doen tussen je min-klem van je accu en je motorblok. Dit zou 0 volt moeten zijn tot maximaal 0,5 volt, tijdens belasten (dus starten), is dat meer, dan ligt daar het probleem.
Dus als je start en hij tikt enkel zoals je eerder omschreef en het verschil in volt tussen je min-klem van de accu en je blok, komt uit op bijvoorbeeld 8 volt, dan heb je het probleem opgespoord en ga je dus je massakabel van je blok controleren of vernieuwen. Potentiaalverschil heet dat ook wel. Zou je nu een losse startkabel pakken en je zet de ene kant op de min van de accu en de andere klem op een metalen deel van je blok, zou het probleem weg moeten zijn.

Ik kan nu wel gaan uitleggen wat een vierpuntsmeting is, maar dan ben ik nog wel even bezig en ik denk dat jij met het bovenstaande al een heel eind gaat komen ;)

Groetjes,

Jeroen
Jeroen4300
Forum gebruiker

Berichtdoor dennisessink » di nov 04, 2014 7:55 am

Nogmaals dank Jeroen,

Zal dit een keertje gaan doen allemaal...
Kan wel even duren zit nogal krap in de tijd :-)
Dus waarschijnlijk in het voorjaar....

Laat je nog wel weten wat het geweest is..

Dennis
dennisessink
Forum gebruiker

Keer terug naar YZF-R Algemeen